onsdag 17 mars 2010

När jag gick som lärling på Drejeriet i Östersund hade jag en läromästare vid namn Anders Stenberg. Han var i sin tur skolad på konst akademin i Peking. Anders var krukmakaren med stort K. Han satte en ära i att vara just krukmakare och inte keramiker. Målet med sitt kunnande var att kunna göra funktionella men vackra saker. Förena form, funktion och känsla. Om du är i Östersund ska du gå in på Drejeriet som ligger på Hamngatan. Tyvärr finns inte Anders kvar där men det är ett kollektiv av likasinnade keramiker och krukmakare som samsas i gemensamma butikslokaler. Under mina två år där lärde jag mej dom grunder som krävs för att sedan hitta sin egen väg.

Min favorit konstnär är Chagall. Jag gillar den där naiva stilen med rörelse och färg! Jag ville göra sneda koppar med naiva former. Anders sa -"att den dag som du kan göra hundra kinesiskt lika koppar har du rätt att välja att inte göra det!"

För att kunna måla en naivistisk bild med trovärdighet måste man först kunna måla en realistisk. För att kunna göra trovärdigt sneda koppar måste man först kunna göra raka koppar. Valet måste vara medvetet. /ak

1 kommentar:

  1. Ja, tänk... jag som skulle vara så nöjd med att bara kunna göra två likadana koppar. Hundra känns hopplöst ouppnåligt - när kommer man till det stadiet?
    Längtar efter mera kurs!!! /Pia M

    SvaraRadera