lördag 13 mars 2010

Jag har så länge jag kan minnas spenderat vecka tio hemma i Jämtland. Men inte i år! Därför sitter jag nu vid drejskivan och upp flyter barndoms minnen.

När vi var hos farmor och farfar var det fest när man fick gå ner i källaren och välja en läsk! Källartrappen var brant och smal och källarlukten lite otäck. Längs väggarna hängde farfars nät och fiske prylar, gamla snickarbyxor och pappas gamla bortglömda gympapåse fylld med stenkulor, påsar med farmors matt-trasor. När man kommit ner för trappan stod där en back med läsk på golvet bland syltkittlar och glasburkar. Pommac, loranga, sockerdricka, trocadero, fruktsoda, syd och portello. En outtalad regel var att man fick aldrig ta den sista fruktsodan. Den regeln var självklar bland kusinerna fast vi inte visste varför...det var bara så.

Det är nu två år sedan jag fick veta varför! Den skulle farfar ha när han skulle bjuda farbror Erik på grogg. Jag såg aldrig min farfar dricka sprit så det var konstigt! Men min bror som är smartare än jag visste att den groggen intogs med hjälp av kaffekoppar ute på vedbacken efter ett lyckat fiskafänge eller när vedtraven skulle inspekteras. /ak

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar