söndag 22 augusti 2010

Nu är det dax!

Idag pirrar det i magen för det är skolstart. Saken gäller inte mej men man påverkas av stämningen. Mina barn hade inga problem att komma upp i morse. Det fixades med hår och kläder. Det packades ryggsäckar och packades upp för att kontrolleras för att sedan packas igen. Dom cyklade iväg spända inför dagen. Själv smög jag mig efter med hunden med hopp om att alla skulle tro att det var det jag verkligen gjorde.....gick ut med hunden. Jag ville bara titta på alla barn och vuxna som i en strid ström kom till skolan. Små klungor av barn stog lite utspridda på skolgården. Några förskoleklassare kom hand i hand med mor eller far. 6orna syndes inte till - dom satt väl i korridoren så där stora och tuffa och oberörda som man bara kan vara när man är äldst på skolan. När man är stor måste man vara snäll...mantrat jag gett min son.

Tjejerna klumpar ihop sig och står mest och fixar med håret och kollar in sina skor. Undra just om dom skulle se om någon var naken? Dom har så fullt upp med sina egna krumbukter. Killarna tar pulsen på varandra med lite fotboll innan det ringer in på höstens första skoldag. Själv märker jag att både jag och hunden står och ser på skådespelet. Vi bara står där och det måste ha sett kul ut eftersom vi skulle föreställa friskt promenerande,rastande.

Mina egna minnen från skolans första dag på hösten var att jag mådde illa och ville inte alls gå dit. Skönt att mina barn inte känner så! Jag hade ingen anledning att inte trivas i skolan men jag har aldrig varit särskilt bra på att passa in. Har man den egenskapen ska man ha ett starkt självförtroende och en stark självkänsla. Jag hade väldigt stark integritet men saknade självförtroendet. Det resulterade ofta i att jag kände mig kränkt. Jag gjorde min grej i lugnan ro men blev ledsen av att jag ansågs som lite konstig. Jag brydde mej inte mycket om mitt yttre, jag hade inte rätt kläder och jag tyckte att idrotten och tecknandet var roligare än att hänga nere på byn. Kompisar var inget problem det var värre med känslan av att inte tycka och känna som dom . Jag ville verkligen tycka att det var kul att hänga...men jag frös och tyckte väldigt snabbt att det var tråkigt. Jag hade svårt med motivationen.

I verkstan kollar vi inte in varandras hår och nya skor idag men vi ska syna varandras planer vad gäller höstens production. Själv ska jag den här veckan beta mej igenom inkomna beställningar. Några välfyllda sidor i min bok som ska bockas av en efter en! Ett bra sätt att komma igång! /ak

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar