måndag 30 augusti 2010

Man ska inte kasta sten i glashus!

Första gångs upplevelsen..att spendera en helg i ett glashus på torget i Umeå. Jag hade tankar på att det skulle kännas väldigt obekvämt. Vår uppgift var att berätta för besökarna vad vi i Örnköldsvik har att erbjuda dom som tar Botniabanan för att upptäcka vår region. När Peter E och jag åkte upp till Umeå visste vi inte vad vår roll skulle vara och diskuterade hit och dit, om, kanske osv. På vägen stannade vi till på ett ställe och jag fick chansen att göra en liten gallup. Frågan var...Vad är konst för dig? Svaret var att det mest var konstigt och svårt att förstå. Men å andra sidan tyckte den här personen att, - det är konst att kunna köra riktigt bra rally. Kanske detta är två skilda saker. Men....det är väl också en konst att på ett transparent sätt presentera kultur och konst genom att sätta den på torget i ett glashus! Kanske det kan göra det enklare att förstå att kultur är ett enormt stort begrepp som innefattar väldigt mycket.

Framför allt anser jag att den ena sortens konst inte är finare än någon annan. Det kanske inte alla skulle hålla med om men då kan dom få skriva en kommentar och förklara för mej vad som gör skillnaden så fasligt stor.

Höstens göranden har nu sparkat igång och det känns mycket bra. Nu hoppas jag att vi snart kan få tillbaka vår vän Helena på banan så är lyckan total!/ak

1 kommentar:

  1. ...beauty is in the eye of the beholder...eller??? Kram/Åsa Lind.

    SvaraRadera