måndag 26 april 2010

För vem skapar vi?

För vem skapar vi i verkstan? För vem gör vi det vi gör med liv och lust? Inte helt lätt att utröna! Skapandet kanske finns där för sin egen skull och det borde räcka så! Ja, jag vill nog tänka att det faktiskt är så! Det är sällan som jag ser någon fysisk person i slutet på mitt skapande eftersom jag har svårt med beställningar. Beställningar har en kvävande effekt på mej och därför brukar jag inte ta emot dom. Rent ekonomiskt är det inte så smart men sånn är jag. Det som händer är att det blir ett måste och då infinner sig inte lusten alls!

Att fritt utan styrning plocka , välja och vraka bland ideér och former är det som ger energi och kraft. Förhoppningen är att det ska komma någon som blir glad av mina alster som vill betala för dom så att jag rent ekonomiskt ska kunna fortsätta.

Att få äga och förvalta arvet och hantverkskunnandet är en gåva som ibland är lätt att bära men den kan stundtals också vara tung. Man kan ramla ner i prestationsgropen och det kan ta en stund att ta sig upp men har man väl varit där vet man att det går. /ak

1 kommentar:

  1. Hej på er! Hoppas gårdagens fest blev lyckad! Ja, skapandet det är ett mysterium ibland. Kan hända jag tänkt att det varit enklare om man inte fötts med denna ådra, kan vara riktigt bökigt att både vara och inte vara när man som mig gästspelar som tavelmålare ibland. Ni lever mera med det och då kan det vara andra reflektioner antar jag. En sak är säker, beställningar är ett gissel, det låser totalt skaparlusten, så jag är i samma båt där. Har slutat helt med det och som sagt, ekonomiskt är det inte smart! Ha det fint därnere, hälsar Eva F från en riktigt grått Luleå. Ska pigga upp mig med besök på Konstens Hus!

    SvaraRadera