måndag 19 april 2010



Vem avgör om konst är konst och vem avgör om den är bra eller dålig?

Det ligger i betraktarens öga brukar man säga!

Peter och jag hade en utställning tillsammans med en fotograf för två år sedan. Vi bjöd in öa för att titta på utställningen.
De skickade en sommarvikarie med kamera på magen och med ett antal universitets poäng i bakfickan. Han intervjuade oss tre tillsammans och vi visade runt och berättade om vad vi skapat och tankarna bakom.
Dagen efter fick fotografen stort utrymme i tidningen och det var fantastiskt rolig....men reportern hade inte med ett ord bemödat sig att kommentera Peters och min keramik! Han nämnde den inte alls. Han skrev inte ens att det vi gjort var skit! Fotografen tyckte att det var ytterst märkligt och tog väldigt illa vid sig å våra vägnar så han ringde upp öa. Det svar han fick var förbryllande!.....reportern ansåg att keramik var ingenting som folk var intresserade av därför behövde han inte kommentera den.
Jaha!!! Tänk att vara så duktig...att man kan sortera bort två av tre utställare i ett repotage om en utställning så att folk själva slipper avgöra om dom är intresserade eller inte! Så snällt!


Nu råkar jag veta att den här såkallade reportern sedan skulle starta nån slags stand up klubb och det skulle jag vilja kalla humor! Men det är klart...han vet säkert exakt vad folk tycker är roligt och inte! Jag hoppas att han använder sitt skarpsinne även i det projektet./ak

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar