måndag 12 april 2010



Idag har den nya ugnen landat på gården tillsammans med tre sj-pallar fulla med grejer! Vi har packat baxat , lyft och stuvat! Hälften av grejerna vet vi inte ens vad man ska använda till! Det är råmaterial till glasyrer och oxider för infärgning. När alla sommarens saker står snällt på hyllorna ska vi inventera och ge oss tid att laborera och exprimentera.


Det var med respekt och stor vördnad vi plockade bland dom saker som kom från Högbobruk.
Jag köpte ugnen och sprutskåpet av en kvinna vars krukmakarman dött.
En hantverkares verktyg och material som jag nu ska förvalta.
Med glädje kan jag tänka att jag nu ändå får föra hantverkstraditionen vidare och att den här mannens verkstad får ett fortsatt liv hos oss här. Det hade kunnat hamna på tippen eller blivit stående på vinden.

I morgon kör vi ner till Härnösand för att installera bruden på Murberget! Nu är jag så trött och jag har drabbats av intrycks kolaps efter dagens händelser. Jag avslutade dagen med att förevisa vår verksamhet för ett gäng engelska besökare. Brittisk engelska när den är som bäst(värst!) dialekter och höghastighets pratande! Min hjärna kokade och tungan krullade sig i munnen till slut. Jag har dock lärt mej att jag kommer rätt långt med min engelska och med hjälp av kroppsspråket klarar jag det mesta! Jag kommer alltid att tala bättre engelska än vad dom talar svenska!!! Hi hi det är bara att lägga ifrån sig sin prestationsångesten och prata fritt och fel...helt ok! /ak

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar