lördag 24 april 2010


"Vatten, bara vanligt vatten....", sägs det, bl.a av Robban Broberg.

Hur som helst, så har jag snubblat över några artiklar om vatten. En fascinerande läsning om liten tillgång, slöseri och framförallt orättvis fördelning. Ett ex, 7,8 miljarder vatten går åt per dag att vattna USA:s alla golfbanor, medans 46 procent av världens befolkning saknar rinnande vatten i sina hem.
Det finns heligt vatten, skitigt och kallt, varmt och exotiskt, fruset och vigt och på hur stora ytor som helst. Grejen är väl den att det är alltför vanligt i vår vardag med rinnande vatten, och det är inte vi som är ett dugg viktiga för vattnet, utan det förhåller sig precis tvärtom.

Återupptog drejningen här i veckan efter mycken om och men, har haft stor respekt för den där snurrande skivan, då jag vet av erfarenhet att allt hantverk i sin linda, kräver diciplin, envishet och tålamod.
Och apropå vatten, så använde jag en hel del i min nybörjardrejning, jämför med AK som använder väldigt lite och ändå åstakommer så mycket mer, känsla det.
Har drejat lite förr, så helt omöjligt ska det väl inte vara , plus att jag har en lärare av rang i AnnaKarin, kunnig och konsekvent, och lite lagom bitsk sådär. Har lovat mej själv, och nu får ni skriftligt på det, att till midsommar ska jag kunna centrera lite större grejer, övning ger färdighet. och då ni !!!

Avslutar med en go historia : Kal tog med sig sin vän Osborn ut på en båttur i öppna havet. Efter en stund av häpnad och respekt så säger Osborn; - men Herregud så mycket vatten !
- Jojodu, säger Kal, och då har du bara sett det översta./eriksson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar