lördag 27 februari 2010


Efter ett par intensiva dagar ska jag nu försöka samla mina tankar och sammanfatta. Aldrig har så få haft så många att tacka för så mycket! Ja....det skulle passa! Helena, Peter & jag var igår till Härnösand och Murberget. Det var sista dagen att lämna in sina alster till "Krona och krans"

Vi fick träffa Eva Nordangård & Annso som är hårdslöjdskonsulenter på Länsmuseet. Tack för en fantastisk förmiddag! Vi fick gå in bakom kulisserna och in i arkiven! Vi visste inte var vi skulle göra av alla känslor. Vi tappade orden av respekt för allt vackert hantverk som fanns samlat där. Bakom alla föremål fanns ett par händer som har hittat former och uttryck genom tradition och kunskap. Att sätta ord på känslorna är svårt.

Vi fick känna på lokalerna där utställningen kommer att vara och det kommer att bli magiskt. Medan vi gick där hörde vi dramatisk klassisk musik från rummet intill där en kvartett satt och repade inför en konsert. Ett stort rum endast innehållande jätte bilder av Bengt Lindström. Det påverkade naturligtvis totalupplevelsen!Jag känner mej så priviligerad-lycklig. Jag drabbas av prestationsångest när jag tänker på att mina enkla saker ska få vara med på utställningen. Det gör inte det hela mindre roligt men lite läskigare.

På eftermiddagen fick vi besöka en av författarna till boken om Ångermanlandsbrudarna. Göran Andersson och hans hustru öppnade sitt hem och vi fick berätta om vårt projekt. Helena visade den dokumentation som pekar på att hon är släkt med en A.Wålberg....Som man tror var en av dom som byggde de berömda klockfodralen. Tack för att ni så öppenhjärtligt tog emot oss och visade oss de fantastiska saker,hantverksmästarnas alster som ni samlat genom åren!Tack!


Aldrig har så få......Om man fick tacka alla! ...dom hantverkare som skapat, dom som är så kloka att dom samlar i museer och hem för att bevara, dom som skriver ner det man vet, dom som brinner för att hitta den sanna historien bakom föremålen, tänk om tänk om..........Jag är stolt över att ingå i ett skrå som funnits i flera tusen år och som på något sätt för hantverkstraditionen vidare!/ak

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar