lördag 31 juli 2010



Var hittar ni inspirationen till nya saker? En vanlig fråga när man sitter i verkstan. Jag har lite svårt att svara så där lagomt långt på det. Men ett enkelt svar på det är att en sak ger ideer till nästa och nästa osv. Peter min kollega hittar sina ideer från litteraturen och från musikensvärld. Naturen är också en given källa. Behovsbaserad inspiration är när man lagar mat, serverar eller vad det kan vara och man tänker...nu skulle jag vilja ha en skål med pip i en lite större storlek till såsen! Ni vet..man saknar nått och tänker varför har ingen gjort en sån?

Efter att ha bott på båten i en vecka med ett" sådär" väder så staplar man intrycken och ideerna. Igår lyssnade jag på STING och en strof från texten lyder- Inside every turning lif is a pattern from an older tree. Det kan väl inspirera vem om helst till vad som helst! Mitt kärleksträd skulle ha kunnat komma ur den texten. Utan våra rötter växer inte trädet sig stort och starkt. Utan historia ingen egentlig framtid.

Vi har denna veckan haft en stor mängd besökare och hyllorna börjar gapa tomma. Små vackra ord mellan raderna säger att jag borde vara hemma och jobba. Min absoluta favorit berättare Marianne Folkedotter berättade om den här mellan raderna tekniken som används friskt i västerbottens inland och jag kan säga att den även frodas på annat håll! Hennes far kunde vid frukost bordet luta sig bakåt på kökssoffan och snegla ut genom fönstret och säga- å de ha snöge se ja! Vilket inte är ett konstaterande över nattens nederbörd utan en ren uppmaning-gå ut och skotta!

Nu säger jag inte att det ser roligt ut att segla...nu säger jag tydligt - JAG VILL BYTA TILL SEGELBÅT!!!!!/ak

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar