onsdag 14 juli 2010

Lera hit och lera dit. Jag funderar ibland hur det kan komma sig att vi fastnar för vissa material framför andra? Jag fick min start av min mamma som hade intresset redan när jag var barn och jag fick följa med henne när hon gick keramikkurser. Men hon sysslade med olika sorters hantverk och olika material. Varför blev det keramik och lera? Hos mig finns en kärlek i att kunna forma användbara former av en klump lera. Former som går att använda i kök och vardag. Kanske kan det också bero på att lera är ett naturligt material som brukats av människan nästa lika länge som vi funnits här på jorden.
Man använder sig av de fyra elementen på samma sätt som man gjorde på hedenhös. Jag känner mig hedrad över att jobba med det jag gör och känner ett släktskap med dom som långt före min tid gjorde det jag gör nu. Yrkes stolthet.

Nu ska jag njuta en sista kväll i Ulvö gästhamn sedan ska jag hem och ägna drejskivan några timmar. Det är bra att vara ledig några dagar och samla intryck för att sedan komma hem och hitta lite nya former! Några ideer har legat på lur ett tag nu så dom har mognat nu och är redo att ta fysisk form!/ak

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar