måndag 12 juli 2010

Elin & Alice

Det är det enkla som är det svåra! Hur kan det komma sig att det är så? Dom enklaste former ..till exempel..det är svårare att göra raka muggar än bulliga och runda! Det är svårare att måla det avskalade än det med många detaljer. Jag kan hitta de enklaste former i naturen men att återskapa dom är jätte svårt. Har du någongång försökt att rita som en fyraåring? Det går inte! Min yngsta dotter ritade en princessa när hon var tre och ett halvt. När jag såg den tänkte jag att den skulle jag återskapa och applicera på min keramik. Hon hade långa smala armar och svävade över marken. Hon hade en krona på sitt huvud som mer såg ut som små kullar än som nått annat. Jag provade att kopiera men jag försökte omedvetet att rätta till propotioner och detaljer. Det slutade naturligtvis med att jag tappat allt som gjorde denna fantastiska princessa till den hon var. Nästa gång du ser en målning eller en keramikform som du tycker verkar enkel och naiv...tänk en gång till och titta efter. Det kan vara det nakna och enkla som är det allra svåraste. Hans Hedberg gjorde sina frukter och sina ägg vilket kan verka simpelt men....../ak

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar