onsdag 26 maj 2010

Så här trött är jag nu!!

Det har varit en enastående dag! Den har varit lång och innehållsrik på många sätt. Vi har idag besökt utställningen på Murberget tillsammans mad våra vänner i förskoleklassen och i ettan. Min dotter går i ettan så vi fick vara tillsammans hela dagen. Dom här barnen har följt vårt projekt med Ångermanlandsbruden och nu skulle dom få se vart hon till slut hamnade! Det är nyttigt att se saker genom barnen och deras tankar! Vi fick en guidad tur genom utställningen av Annso Grahn. Hon bemötte dessa sju och åtta åringar med att tala med dom på ett vuxet sätt och försökte inte gulle gulla. Bra! Bara för att dom är små betyder inte det att dom är små i huvudet! Dom lyssnade och ställde frågor och konstaterade saker om saker som var gamla, nya, fina och fula. Roooligt!

Tidigare i veckan var jag ute på en liten tur med barnen. När vi nästan rivit handelsträdgården sönder och samman insåg jag att lite mat i magen kanske skulle hjälpa. Vi stannade på sibylla för att ta en korv innan vi skulle fortsätta till utemöbels försäljaren. Vi får stå i kö en stund och på väggen sitter en gammal affisch med en uppdukad hamburger meny. Affischen har blivit blek av solen och färgerna har övergått i blå-grön nyans. Min yngsta dotter utropar glatt

- Kolla!!!! Dom har blå sallad på sina hamburgare! Coolt!

Åh va jag önskar att min hjärna hade tänkt den tanken! Nä...min hjärna tänkte...dom borde byta ut den där gamla affischen som blivit så urblekt! Min dotter förstod naturligtvis också vad som hade hänt med färgerna men tog chansen att få oss att skratta. Vad är det som gör att vi blir så logiska och tråkiga med åren? Nästa gång jag ser en urblekt bild från femtiotalet ska jag tänka att himlen faktiskt var gul och att alla färger fanns att finna i guldockra nyanser...till och med mina föräldrar!/ak

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar