tisdag 2 november 2010


Gladkapital


Idag har det varit en sådan där rationell dag. Städat på Godset, vilket innebär att vi frigör arbetsytor, spolar bort skräp och damm, fyller en ugn, dricker kaffe, pratar lite skit och åker hem.
Väl "hemma", som den här veckan är på Berget, med hunden vars rasnamn jag fortfarande inte kan uttala, utan nöjer mej med att hunden är bra för allergiker.
Tänt en brasa, bryggt en kopp te och slötittar lite i AK:s bok; "Profeten" av Kahlil Gibran. Fina tankar och texter visst, men inte min melodi längre, fina illustrationer dock.
För lyssna här: "Ty tanken är den fria rymdens fågel, som i en bur av ord kanske kan breda ut sina vingar men inte flyga." Funkar säkert för många, men inte längre för mej, känns lite långtradigt emellanåt och svårtillgängligt, men vackert, säkert!
Allt har väl sin tid som vi säger, vissa saker och tankegångar växer man ifrån, andra sätter sig för alltid och blir till ett livselixir. Tänker också på Tusen och en natt, sagor som varade 1001 nätter, berättade och sammanflätade av Scheherazade.
Annars finns det ju som alla vet en uppsjö av underbar litteratur och prosa; Hesses "Under Hjulet", T.S Elliots "Det öde landet"..m.fl..m.fl..
En stor favvo är helt klart Tage Danielsson, som rappt, underfundigt, intelligent och roande kastade ur sig än det ena än det andra mästerverket, här ett smakprov:
"Här står nu en höstdag förtrollande skön, och pockar på uppmärksamhet
Och här sitter jag med mitt klank om miljön, enständigt förbannad poet,
med surmulen uppsyn och träsmak i röven.
Jag tror jag går ut bland de gyllene löven.
Här lyser en höstsol förtrollande gul.
En vind smeker varligt min stuss.
Som ekorren samlar på nötter till jul
jag fyller mitt visthus med plus.
Man skriver om minus.
Men sällan förklarar mantydligt och klart,
vad det är man försvarar.
Här står nu en ek så förtrollande stark, och ökar mitt gladkapital.
Nu sipprar det fram ur min vresiga mark
en källa, kristallklar och sval.
Jag tillönskar Sverige all lycka och medgång.
Sen blir jag väl arg efter soldjävelns nedgång." /eriksson



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar