fredag 4 juni 2010



Nu är sommaren här och det känns bra! Jag njuter av ljuset och försöker att disiplinerat ge mina kreativa timmar till verksamheten i verkstan! Nu ska hyllorna fyllas och butiken pyntas. Jag måste säga att trots den stress man kan känna i detta.....är det en ynnest att få vara där jag är! Nu gäller det bara att inte låta sig låsas av att man måste!


Jag har suttit ute i solen och skapat min egen tolkning av en mycket gammal figurin. Jag har hittat formerna på min egen modergudinna, venus. Den äldsta variant man hittat av just henne är över 30000år gammal..jag skriver det en gång till, 30 000år gammal! Hon har skapats i varierade material och varierade former. Forskarna har inte lyckats att samsas om vad hon egentligen står för men det man vet är att man har funnit henne på många platser, från många tidsåldrar och geografiskt skilda områden. Många teorier finns om hennes betydelse och en av dom är att hon symboliserar modergudinnan, en annan att hon har ingått i ett religöst sammanhang. En tredje teori är att hon står för en särskild medvetande ställning. Kanske var hon bara en form av en mobil stenåldersporr? Hur som helst tycker jag om henne och jag har gjort henne i form av ett smycke, ett halsband.

Det finns en speciell respekt för dessa föremål. Min tanke med smycket är att vi ska låna hennes styrka och stolthet. Att vi ska lära oss att förstå att vi duger som vi är och att livet är till för att levas.

Om någon söker mej i morgon Lördag så finns jag på Bruksgodset!/annakarin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar