lördag 4 december 2010


Börjar så snart skönja ett slutresultat på den senaste tidens intensiva, och trots allt roliga arbete på Bruksgodset med allsköns kreativa skapelser. Ser fram emot nästa helgs Julmarknad då allt ska vara på plats och då besökare, kunder och kritiker får säga sitt, lite granna att "quality is in the eye of the beholder". Må så vara, men resan hit har varit lärorik och givande, det är det viktiga.
Nu under helgen, alltså idag Lördag, och imorrn Söndag, så pågår Örnsköldsviks museums Julmarknad, en händelse som legat i träda några år, men har till glädje för de flesta kommit tillbaka. Jag och AK ställer ut ett litet urval av vad vi åstakommit under hösten, och likaså gör ett antal andra kreatörer med sina alster. Mycket folk var det idag, nöjda, nyfikna och frågvisa, precis som de ska va, roligt!
Innan vi for hem så fick vi en privat liten guidning i det som kommer att bli det nya Bror Marklunds rummet på Ö-viks Museum. Allt berättat och gestaltat av den eminente Ulf Edberg vars engagemang alltid smittar av sig.
Där fick vi se originalgipsen, ORIGINALGIPSEN alltså!!
Sånt tar andan ur en fullständigt! Här har Bror Marklund en gång i tiden stått och skulpterat i gips, sina förlagor och skisser till bronsskulpturer, till scenografier och andra utsmyckningar. Och när man försiktigt, såå försiktigt stryker med fingrarna över mästerverken så blir man helt tagen, say no more....
Konst har en sån egenskap, om man ger den tid att mogna, och sig själv en chans till eftertanke.
Lite så måste fåraherden i Spanien ha kännt den dag, då han med sina två söner var ute och vallade fåren.
Tillsammans med sönerna upptäcker han grottmålningarna i Cantabria, kliver in där och får se de berömda djuren målade på väggarna, som de första människorna på 20.000 år.
Till skillnad från mej och känslan idag för Bror M, så måste grottbesöket ha varit makalöst, man frågar sig, vilka och varför och hur...,och inser i sitt stilla sinne att konst kan vara konstruktiv utan att konstra till det.
För kanske är det som Jackson Pollock säger:

"När jag går upp i mitt måleri, är jag inte medveten om vad det är jag gör. Det är först efter att under någon tid ha "bekantat mig" med det, som jag ser vad jag egentligen hållit på med."/eriksson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar